מבקר העירייה, אריק משיח הציג ביום רביעי בפני מועצת העיר את דו”ח מבקר העירייה לשנת 2017. בדו”ח המבקר עסק משיח בשלושה נושאים מרכזיים: נושא אכיפה וגבייה של הכספים שנקבעו בגזרי דין של ביהמ”ש בתחום פיקוח עירוני והשירות הווטרינרי. הנושא השני הוא שירותי הדת בעירייה. הנושא השלישי שנדון בדו”ח הוא התנהלותה של מחלקת הגינון בעירייה.
הנושא הראשון אותו בדק מבקר העירייה היה נושא האכיפה והגבייה של הכספים שנקבעו בגזרי דין של ביהמ”ש בתחום פיקוח עירוני ושירות ווטרינרי. למעשה, בדיקה זו הינה בדיקה חוזרת לדוח השנתי של מבקר העירייה לשנת 2015 לעניין הדוחות והקנסות, שניתנו על ידי הפיקוח העירוני והפיקוח הווטרינרי. משיח ציין כי בביקורת של 2015 גילה כי העירייה לא עדכנה מה מהקנסות שהושתו שולמו. בביקורת הנוכחית נמצא כי הועבר דוח של החברה לאוטומציה למנהלת מזכירות בתי המשפט בלשכה המשפטית של העירייה. הדוח כלל פירוט של חייבים וגזרי דין בתחום פיקוח עירוני ופיקוח ווטרינרי בסכום כולל של כ 1.6 מיליון שקלים. משיח ציין כי מחד בוצעה עבודה מאומצת להסדרת הרישומים החשבונאיים בעירייה. מאידך משיח הוסיף כי היתה אי הסכמה בין המחלקות העירוניות לגבי זהות הגורם שהיה צריך לעקוב ולגבות את הקנסות. דו”ח המבקר קבע כי חברת הגבייה לא ביצעה אכיפת גבייה ולא ברור היכן התיקים והיקפם של החובות שהועברו לטיפול חברת הגבייה. עוד עלה כי ישנה בעיה של הסמכה לממונה על הגבייה.
במסקנות המבקר עולה כי התנהלות העירייה בנושא אכיפה/גבייה של הכספים שנקבעו בגזרי דין של ביהמ”ש לוקה בחסר ומשליכה באופן ישיר על הכנסות העירייה ופוגעת בהן. אי גביית הכספים שנקבעו בביהמ”ש בגזרי הדין גורמת נזק ישיר לקופת העירייה המוערכת במאות אלפי שקלים.
עוד הוסיף המבקר כי תחום ההכנסות, תשלום גזרי דין, צריך להיות מנוהל על ידי גזברות העירייה ולא על ידי הלשכה המשפטית. בנוסף, המליץ המבקר כי יוקם צוות חשיבה שימפה את התהליכים שהתקיימו עד ימים אלה, כולל הממשקים בין המודולים השונים לעניין גזרי דין.
הנושא השני שנדון בדוח המבקר הוא נושא שירותי הדת. גם כאן, מדובר בביקורת חוזרת לביקורת שנערכה במחלקת הדת בדו”ח מבקר העירייה לשנת 2009. זאת בהמשך לפנייתו של חבר מועצה, ברוך בוחניק, בזמן שכיהן בתפקיד מחזיק תיק הדת.
נערכה בדיקה חוזרת של כלל השירותים הניתנים על ידי המחלקה ומעקב אחר תיקון ליקויים. מבקר העירייה בחן את המבנה הארגוני של המחלקה בנושא המינהל הכספי, יעילות וחסכון.
מדו”ח הביקורת עולה כי עובדים במחלקה אינם נוהגים להחתים כרטיס נוכחות כנדרש ואינם נוכחים בשעות העבודה במשרד. כמו כן המבקר קבע כי על רבני העיר להתחיל את יום עבודתם במשרדי העירייה כמקובל בקרב עובדי ציבור. וכן, מעבר לכך, ייקבעו שעות קבלת קהל לשני הרבנים במשרדי מחלקת הדת.
עוד עולה כי עובד שמונה לתפקיד אב בית של מחלקת הדת, אינו עומד בדרישות התפקיד שפורסמו על ידי משרד הדתות.
מבקר העירייה ציין לטובה את ההתנהלות (המינהלית) של הכשרות בעיר. וכתב כי כלל הנתונים שביקשה הביקורת לגבי העסקים בעיר, שמות המשגיחים, שעות ההשגחה לכל עסק, הוצגו לביקורת על ידי מפקחי הכשרות ובאישור הרבנים. המבקר הוסיף יש שקיפות מלאה לכלל הנתונים בתחום הכשרות המנוהלים במחלקה.
בהתייחס לתיקון הליקויים במקווה טוען המבקר כי יש לקבוע זמני תקן לתיקון התקלות השונות במקוואות. המבקר מציין כי ההכנסות במקווה הדרים ברעות נמוכות, מה שמעיד על מיעוט משתמשות בשירות ויש לבחון את המשך תפעול המקווה. עוד נמצא כי העירייה ביצעה תשלומים לשני ספקי גז (לחימום מקוואות), גם לאחר שתקופת ההסכם עימם הסתיימה ללא מכרז, הצעות מחיר או הזמנת עבודה.
בנושא הקבורה בעיר מבקר העירייה ציין את השיפור בנושא בהשוואה לשנת 2009 כאשר עיקר המסקנות וההמלצות יושמו בפועל.
נושא נוסף שעלה מתוך הביקורת אותו העלה משיח הוא התהום הפעורה בין שני הרבנים, שלדבריו פוגעת בצורה משמעותית בתיפקוד מחלקת הדת של העירייה. הביקורת קבעה כי הדבר פוגע אנושות בתיפקוד מחלקת הדת של העירייה וזאת לצד השיפור שחל בכל אחד מהתחומים שנבדקו. הביקורת ממליצה כי מנכ”ל העירייה או מי מטעמו, יעשה לקירוב לבבות, ככול שניתן.
דבר נוסף שעלה כתוצאה מהביקורת שנעשתה הוא שהייתה הפרה של החוק הקובע כי חל איסור מוחלט לעשן במשרדי העירייה. מבקר העירייה ציין כי בבניין העירייה הוצבו שלטים האוסרים על עישון בבניין העירייה. לנוחיות התושבים המגיעים לקבלת שירות במחלקת הדת, ומעצם דרישות החוק, הביקורת מבקשת להדגיש שאין לעשן במשרדי מח’ הדת. במקום מתקיימת קבלת קהל וחל איסור מוחלט לעשן במשרדים. האיסור מודגש גם בשל החשיפה של הרשות לתביעה של אלה שרואים עצמם נפגעים מעישון תוך הוכחה שהרשות אינה אוכפת את איסור העישון במשרדיה. יש לאכוף את האיסור המוחלט לעשן, בכלל משרדי העירייה.
הנושא השלישי שנדון בדוח עסק במחלקת הגינון בתחילת הדוח מציין מבקר העירייה כי מחלקת גנים ונוף נעזרת בחמישה קבלנים המבצעים תחזוקה לגינון במוסדות החינוך וברחבי העיר, ובשני מפקחים מחברת הייעוץ, האמונים, יחד עם עובדי המחלקה בפיקוח על העבודות המבוצעות בעיר בתחום זה.
מהדוח עולה כי לא בוצעה בקרה אחר כמות הפועלים באמצעות המפקחים החיצוניים, כאשר דבר זה אינו עומד בקנה אחד עם חוזה ההתקשרות של העירייה עם החברה.
באשר לנושא הליווי מקצועי המבקר קובע כי לא נמצא כל תיעוד בדוחות הביקורות של כלל מפקחי החברה המייעצת על פעילותה ועל השירות שהעניקה לעירייה במהלך שנת 2017. המלצת הביקורת בעניין זה היתה כי מנהל המחלקה ינחה את כלל המפקחים אחר יישום מלא של פעולות הפיקוח המצוינות בחוזה, חוו”ד מומחים, לרבות תכולת הדוחות היומיים המופקים על ידם, וכן יבצע בחינה תקופתית כי הנחיות אלו מיושמות במלואן.
באשר לבקרה אחר כמות הפועלים באמצעות מפקחי העירייה עולה כי דוחות הפיקוח של המפקחים אינם כוללים התייחסות לכמות העובדים אשר צריכים היו להתייצב על ידי הקבלנים על פי סעיפי החוזה. לא מתקיימת בחינה של הקצאת העובדים על ידי הקבלן על ידי המפקחים.
על כן המבקר המליץ כי מנהל המחלקה ינחה את כלל המפקחים אחר יישום מלא של פעולות הפיקוח המצוינות בחוזה כולל בקרה אחר כמות העובדים, וכן יבצע בחינה תקופתית כי הנחיות אלו מיושמות במלואן. עוד הוסיף המבקר כי יומני העבודה הינם כלי בקרה יעיל לפיקוח אחר פעולת הקבלן. כמו כן, מילוי יומני עבודה הינם חובת הקבלן מכוח ההסכם. מומלץ כי מנהל המחלקה ינחה את כלל המפקחים אחר יישום מלא של פעולות הפיקוח המצוינות בחוזה כולל בקרה אחר יומני העבודה, וכן יבצע בחינה תקופתית כי הנחיות אלו מיושמות במלואן.
באשר לעבודת מחלקת הגינון במוסדות חינוך ברחבי העיר עולה כי לא קיים מפקח גנים ונוף אשר מבצע בקרה שוטפת אחר פעילות קבלן מוסדות החינוך. המלצת הביקורת בנושא זה היא שמנהל המחלקה יבצע מעקב כי מתבצע פיקוח בפועל אחר פעילות כל הקבלנים הנמצאים תחת אחריות המחלקה.
מבקר העירייה הוסיף כי במסגרת הסכם שנחתם מול החברה היא נדרשת לבצע עבודות גינון באתרים שונים בעיר שאינם שייכים לאגף החינוך, אולם נמצא כי הקבלן מבצע חלק קטן מהפעולות המצוינות בחוזה ההתקשרות עימו, ובמרבית המקרים כלל אינו מגיע למקומות המצוינים במסמך. המלצת הביקורת היא שמנהל המחלקה יבצע בקרה על כך שהתשלומים המועברים לקבלן תואמים לביצוע עבודות בפועל והינם בהתאם להסכם ההתקשרות.
מבקר העירייה אף בחן את תדירות הביקורים במוסדות החינוך ומצא כי ממוצע פעולות התחזוקה נמוך משמעותית מהקבוע במכרז וקבע כי יש להטמיע בקרה אחר פעולות הספק המבוצעות עבור כל מוסד. הבקרה תבוצע על ידי מנהלי המוסד. תוצאות הבקרה יועברו למחלקה באופן שוטף וייבדקו על ידה. בנושא הפיקוח על המים הביקורת מציינת בדו”ח כי לא מתבצעת כלל בקרה אחר חיובי התאגיד, באמצעות גזברות העירייה ו/או המחלקה. אמנם עובדת הגזברות בשיתוף מפקחת ההשקייה מאתרות/מקבלות חיובים חריגים אך אין להם את היכולת לפתור אותם בעיקר נוכח העובדה כי ישנם שני שעונים, האחד של העירייה והאחר של תאגיד מי מודיעין וכתוצאה מכך חיובי המחלקה אינם מבוקרים כלל. המלצת המבקר היא כי מומלץ לטפל בחריגות הנגרמות מהיעדר סנכרון בין שעוני המים של חברת המים לשעוני המים של חברת אקווה וכן מומלץ להתקין מערכת לניהול ובקרה אחר חיובי המים ביישובים מכבים ורעות.
מנכ”ל העירייה יבחן את הסוגיה שעניינה מי מטפל, בודק, מאשר את חיובי המים לגינון. גזברות העירייה, או אם מח’ הגינון.