אחת הדרכים הנהדרות ביותר ליצור קרבה עם ילדים הוא באמצעות סיפור. בנוסף, קריאת סיפורים לילדים מקדמים את התפתחות הדמיון, המוח, השפה והבעת הרגשות. כל זמן מתאים לקריאה לילדים, הם אוהבים את התקשורת, את החריזה והמקצבים וכמובן את הקולות הנלווים שעושה ההורה או המורה, כדי להעניק יתר נפח לדמות.
קריאה לילדים מפתחת את הדמיון ואת דרך הבעת הרגשות, וכשאנחנו משתמשים בסיפור שקראנו, בדרך כלל יותר מפעם אחת, והופכים אותו לפעילות – הדמיון והיצירתיות יכולים לחגוג לצלילי הסיפור ולא אחת, תוכלו לגלות רבדים נוספים באישיותו של ילדכם.
לפניכם מספר רעיונות לפעילויות שניתן לעשות בעקבות ולפי ספרי ילדים מאת סופרת הילדים ענת אומנסקי; זאת על מנת להרחיב את אפשרויות הסיפור מעבר לקריאה, ולפתח אותם לכדי משהו אישי יותר.
טיפים ורעיונות לפעילות בעקבות סיפורי ילדים
בתור התחלה בחרו סיפור מתאים – נסו בתור התחלה לבחור ספרי ילדים נושאיים, כך שתוכלו לרכז סביבם עבודות יצירה, חקר ולמידה. אך גם אם לא תמצאו כאלה, השקיעו מעט מחשבה בספר או שניים, אהובים במיוחד על הילד, ואנחנו בטוחים שתוכלו למצוא בשלל הרעיונות שנביא לפניכם כאלו שיתאימו לכולם.
פנטומימה – בחרו סצנה או דמות מתוך הסיפור. פעם הילד ופעם ההורה או המורה.
והציגו אותה אחד מול השני. כל אחד בתורו יתבקש לזהות את הסצנה או הדמות, מתוך הסיפור.
מחשבות אישיות – בקשו מהילד, או הילדים, לבחור גיבור אחד מתוך הסיפור ולתאר מה הוא מרגיש או הרגיש בעת ההתרחשות בסצנה. לדוגמא, אם הילד בחר להיות הארנב בספר “מיץ פטל” מה הוא חשב על כך שבאו ודפקו לו בדלת. האם הוא פחד? האם הוא נהנה להיות סוד? ומה הילד חושב שהיה מרגיש, אילו הוא היה מיץ פטל הארנב.
סיפור שמחוץ לסיפור – נסו יחד להוציא דמות נבחרת מחוץ לסיפור, לבחור להם מיקום אחר…ביער, בגן? בגינת השעשועים, או אולי אוכל ארוחת צהריים במטבח? ונסו יחד לבדוק על מה היא חושבת. למה היא נמצאת במקום בו היא נמצאת.
מכתב אישי – ילדים שכבר כותבים (אך לא רק) יכולים לכתוב מכתב לאחת הדמויות שבספר. אולי הוא רוצה לספר לו על עצמו? אולי על מקרה שקרה לו…במקרה והילד לא יודע לכתוב, אפשר לכתוב את מילותיו עבורו.
ציור – תנו לילדים לבחור מיקום שונה לסיפור ולצייר אותו. אם הסיפור מתאר את הבית או החדר של הילד נסו להעביר אותה לים, או ליער
תלבושות ותפאורה – מה לובשות הדמויות? האם זה מתאים להן? האם הייתם מלבישים אותם אחרת? אפשר לעשות שעת יצירה (אם מדובר בכיתה) לחלק את הילדים לקבוצות. קבוצה אחת אחראית על התפאורה ואחרת על התלבושות ובסופו של יום להציג את הסיפור בתוך התפאורה ועם התלבושות. אין חובה לדקלם את הסיפור, רוח הסיפור מספיקה.
תיאורים – הראו לילד או לילדים את הציורים מהסיפור. בקשו מהם לתאר את הרגשות שיש על פרצופי גיבורי הסיפור. בקשו מהם לחקות את הפרצופים האלה. לספר מתי הם הרגישו את הרגש שהם רואים על פני הגיבורים.
חברים – שאלו את הילד או הילדים איזו דמות מהסיפור היו רוצים להם לחבר. מה היו עושים יחד, על מה היו מדברים
דיונים – לברר עם הילד או הילדים מה לדעתם מטריד, או משמח, או מבלבל בסיפור. האם הם היו נוהגים כמו הדמויות שבספר ואם לא, אז איך כן? האם הם נתקלו במצבים דומים, ואיך הם נהגו. האם לדעתם התנהגות הדמויות נכונה, או אולי כדאי היה להם להתנהג אחרת?
לקחים ומסקנות – בקשו מהילד או הילדים לבחור משפט מתוך הספר ולספר איך הוא מבין אותו, לתת את הפרשנות שלו.
מגדרים – שנו את מגדר הדמויות ונסו לבדוק יחד איך תתנהג כל דמות כשהמגדר שלה אחר.
תמונה חיה – במקום ליצור תפאורה, חלק מהתלמידים יהיו התפאורה וחלק ישמשו כדמויות. תלמיד אחד יהיה ה”קוסם” שיגע בכל פעם בתלמיד אחר שיספר על מקומו בסיפור מנקודת מבטו.
שירים – בקשו מהילד או הילדים לספר איזה שיר שהם מכירים, יכול לדעתם להתאים לסיפור ושאלו מדוע.
אלה היו מספר רעיונות לפעילויות עם ילדים בעקבות סיפורים.
כל הפעילויות המוצעות כאן יכולות להיות קבוצתיות/כיתתיות, או של הורה וילד. כל אחד מהרעיונות יכול להשתלב עם רעיונות נוספים, להגדלת החגיגה.