בעלי רכבים שמעוניינים לרכוש רכב חדש במקום הרכב הנוכחי שלהם, מתלבטים רבות אם לרכוש רכב חשמלי חדשני, רכב היברידי או רכב הפועל בשיטה המוכרת באמצעות בנזין.
יש שני פרמטרים שהם מהותיים בקו חשיבה זה, הראשון הוא העלות של רכב חשמלי שהוא בדרך כלל יקר יותר מול האופציות האחרות. הפרמטר השני הוא העלויות של התחזוקה השוטפת של הטעינה, הביקורים במוסך והאגרות וזאת בתחשיב של כמות השנים שבהן בעל הרכב מתכנן להחזיק רכב זה ברשותו, כמו לדוגמה למשך שלוש שנים. כאשר מבצעים חישובים כוללים של עלות רכישת רכב בתוספת עלויות התחזוקה לשלוש שנים, אפשר לראות את הפער שנוצר לטובת רכב חשמלי.
רכב חשמלי הוא נושא חדש ולכן כל נהג בודק באופן מעמיק כמה עולה להטעין רכב חשמלי. באופן כללי עלויות מילוי הדלק ברכבים רגילים וברכבים היברידיים הן גבוהות מאד ולאורך השנה יש לא אחת עליית מחירים ולכן קשה לדעת מראש מה יהיו העלויות לאורך שלוש שנים, אפשר רק לשער אותן. גם עלויות ההטענה החשמלית עלולות לעלות, אך ההשערה היא שגם אם זה יקרה, זה יהיה מינורי ולכן בכל מקרה עלות הדלק היא תמיד תישאר גבוהה יותר. אלמוג קינן מ EV Energy בדק זאת באופן מעמיק ואין ספק כי הרבה יותר כדאי לרכוש רכב חשמלי.
טעינה זולה של רכב חשמלי
האופציה של הטעינה הכדאית ביותר היא הטעינה הביתית. רוב הנהגים של רכב חשמלי מטעינים את הרכב שלהם אחת לכמה ימים או על פי הצורך בעמדת הביתית שלהם. רק אם הם נמצאים בנסיעות ארוכות הם מטעינים את הרכב במקומות אחרים בדרך כמו בתחנות דלק או בחניונים ציבוריים שהן מעט יקרות יותר.
העלות של טעינה מלאה עבור רכב חשמלי היא על פי גודל הסוללה והיא נעה סביב 50-20 ₪ לסוללה מלאה.
נסיעה בתחשיב של קילומטרים
ברכב חשמלי, עלות הנסיעה לכל קילומטר היא סביב תשע אגורות לכל קילומטר ברכבים משפחתיים ורגילים. לעומת זאת כאשר מדובר ברכבים בעלי נפח גדול יותר, העלות לכל קילומטר עולה ל – 13 אגורות לכל ליטר. כאשר מבצעים תחשיב של מיכל מלא אשר מספיק לנסיעה של 600 קילומטר, העלות תהיה כ – 55 ₪ לרכב רגיל או משפחתי וסביב 75 ₪ לאחד הרכבים הגדולים.
אם מבצעים את ההשוואה של צריכת הדלק הממוצעת של הנהג הישראלי מסתבר שברכב המונע באמצעות דלק העלות השנתית תהיה יקרה יותר בכ – 6,000 ₪.
ביקור במוסכים
רכב חשמלי זקוק לתחזוקה פחותה מרכבים רגילים ולכן העלויות השנתיות של טיפולים במוסך הן זולות באופן משמעותי מול רכבי הבנזין או ההיברידיים. פן נוסף בעלויות הוא האגרה השנתית עבור רכב חשמלי שעולה כ – 500 ₪ מול העלויות ברכבים הרגילים שהן סביב 2,000 ₪. זו הסיבה שאפשר לראות כמות שהולכת וגדלה של רכבים חשמליים בכבישי ישראל.