תכשיטי יוקרה ושעוני יוקרה נמצאים בחזית האיכות, הערכים והחדשנות. כנכס תרבותי משמעותי, התכשיטים והשעונים מייצגים היסטוריה של מאות שנים של אומנות, סמליות, ביטוי עצמי ויצירתיות.
מה בכלל הופך את התכשיטים והשעונים לכול כך מעניינים?
בין אם אתם בודקים כעת טבעות אירוסין עד 2000 שח או שעונים יוקרתיים במחיר נגיש, המכירות השנתיות הגלובליות של תכשיטים ושעונים יוקרתיים, עומדות על יותר מ-330 מיליארד דולר, כך שאין ספק שיש להם חלק חיוני בכלכלת היוקרה העולמית.
חברת הניהול והאסטרטגיה McKinsey, השיקה בשיתוף עם Business Fashion, דוח על תעשיית התכשיטים והשעונים שכולל גם תחזית עד לשנת 2025, באשר למגמות מוכוונות עתיד בהתנהגות הצרכנים, במודלים העסקיים ובמוצרים.
סקירה של 5 המגמות המרכזיות
- הקסם של מכירות אונליין
רכישת תכשיט יקר ערך כרוכה בציפייה לשירותים מותאמים אישית, לאווירה רגועה ומתוחכמת ולנוכחותו של מומחה. לאור ההתפתחויות מוכוונות העתיד, נראה שהתעשייה צריכה לשחזר ציפייה זו גם בעולם המקוון.
מותגים ובעלי חנויות מקוונות צריכים להציע הצעות מושכות ומותאמות אישית וחוויות דיגיטליות שיצליחו להעביר רגשות, להעניק שירות לקוחות מעולה, ולהפגין את קסמו של תכשיטן בעל מוניטין. שינוי זה מציע פוטנציאל ליצירת לקוחות חדשים בכול רחבי העולם.
- לקנות מותגים
מותגים, כמו Tiffany Blue והקופסה האדומה הקטנה של Cartier, הם מילים נרדפות לתכשיטים משובחים. אבל למרות הבולטות של כמה ממותגי התכשיטים, הנקראים Fine Jewelry (תכשיטים משובחים), הם מהווים היום רק נתח קטן מהשוק (20%).
שיעור זה צפוי לגדול עד שנת 2025 ל-25% או 30%. היו״ר והמנכ״ל של ׳לואי ויטון׳, רואה בתכשיטים היוקרתיים – Fine Jewelry – את אחת הקטגוריות הצומחות ביותר בשוק היוקרה.
- ׳בום׳ של קיימות
יש היום צמיחה דרמטית באותן רכישות הלוקחות בחשבון את נושאי הקיימות. הסיבה לכך היא שהצרכנים הצעירים יותר דורשים מהמותגים השוים, ובעיקר ממותגי היוקרה, להפגין אחריות גם אקולוגית וגם חברתית. קונים אחראיים צפויים לחולל בין 20% עד 30% ממכירות התכשיטים עד שנת 2025. נראה כי חברות תכשיטים שלא יפעלו לפי מגה-טרנד זה, לא יצליחו לעמוד בתחרות בשוק העתידי.
- מהפך המכירות ישירות-ללקוח: DTC (Direct-to-customer )
הצפי הוא שעד שנת 2025, יעברו המכירות השנתיות בגובה של 2.4 טריליון דולר, מקמעונאים רבי-מותגים אל המותגים. הסיבה לכך היא מהפך ה-DTC. מדובר במותגים שמוכרים את המוצרים שלהם ישירות ללקוחות במקום דרך קמעונאים וסיטונאים.
היום, הלקוחות דורשים יותר ויותר אינטראקציה עם המותגים עצמם. והשאיפה היא: יצירת הזדמנויות לקניות, מקוונות ולא מקוונות, כמו למשל חנויות הדגל, כחלק מגישה דינמית מרובת ערוצים שתעלה את חוויות הלקוח לרמה חדשה.
לגבי קניות כחוויה עם ערך רגשי – או מה שנקרא New Luxury – חברות שעד כה לא הפעילו DTC ומבקשות לעשות זאת היום, יהיו חייבות להתמודד עם אתגר זה ולתת מענה יזום לצרכי הלקוחות.
- עידן יד 2 או מוצרים משומשים
תכשיטים ושעונים מייצגים סיפורים, אריכות ימים ונצחיות. שעונים משומשים שהיו בבעלות מוקדמת או נכון יותר, שכבר אהבו אותם, מספרים סיפור עשיר ומייצגים את המורשת של המותג, ממש כמו אבני החן יוקרתיות ומתכות היוקרה. השוק מתחיל סוף סוף לזהות את הפוטנציאל הזה שמוכר כל כך בתחום הרכב המשומש, והוא צפוי להפוך למיינסטרים.
לפי התחזית פריטי היוקרה המשומשים יהפכו לפלח הצומח ביותר בתעשיית השעונים והתכשיטים, כשעד 2025 המכירות ינועו בין 29 עד 32 מיליארד דולרים. על מנת שהמותגים יוכלו להפיק תועלת משינוי זה ולהצליח לשרוד בסביבה שהופכת ליותר ויותר תחרותית, יהיה עליהם לבצע דיגיטציה של מודלים עסקיים.