בחודשי הקיץ בני נוער רבים מעבירים את זמנם הפנוי ברכיבה על אופניים, במיוחד כאשר שעות האור והפנאי הן מרובות ומזג האוויר מאפשר זאת. מתצפית חדשה שביצעה עמותת אור ירוק מתברר כי רובם לא מכירים את חוקי התנועה החלים עליהם בזמן הרכיבה ובשל כך מסכנים את עצמם ואת יתר משתמשי הדרך.
על פי נתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ”ס בחציון הראשון של שנת 2018 נהרגו תשעה רוכבי אופניים רגילים בתאונות דרכים. בשנת 2018 נפגעו בתאונות דרכים 220 רוכבי אופניים, מהם 16 רוכבים נהרגו ו-65 נפצעו באורח קשה.
לאחרונה יצאו מתנדבי עמותת אור ירוק ביניהם חברי קבוצות הנוער לכבוד שניאור חשין בשיתוף מתנדבי תכנית פר”ח, לבחון האם רוכבי האופניים הרגילים בישראל רוכבים בצורה מסוכנת ובניגוד לחוק. המתנדבים ערכו את התצפיות בכמאה רשויות ונצפו במהלכן כ- 2,800 רוכבים.
במקביל לתצפית שביצעו, הקימו חברי קבוצות הנוער לכבוד שניאור חשין 50 דוכני הסברה ברחבי הארץ תחת הכותרת “שים לב לרוכב”. בדוכנים העבירו המתנדבים הסברה לעוברים ושבים בנוגע לכללי הבטיחות, לחוקי התנועה ולאופן שבו יכולים הרוכבים וכן נהגי כלי הרכב למנוע פגיעות מיותרות. בנוסף החתימו חברי הקבוצה את העוברים במקו ם על עצומה הקוראת לרשות המקומית לפעול על מנת לסלול שבילי אופניים, להקים מערך הסברה רחב ולהגביר את האכיפה.
ארז קיטה, מנכ”ל עמותת אור ירוק: “רבים בוחרים להשתמש באופניים על מנת להגיע ליעדם כיוון שזהו כלי רכב זול, ידידותי לסביבה, תורם לכושר הגופני ומתאים לשכבות גיל רבות. אך לצד היתרונות הרבים שברכיבה, מצויים הרוכבים בסכנה מאחר ואין להם שכבת הגנה ואביזרי בטיחות כמו שיש למי שנוסע במכונית ובשל כך כל פגיעה בהם עלולה להיות קטלנית. המדינה והרשויות המקומיות חייבות לדאוג להגביר את האכיפה הממוקדת שתבהיר לאותם הרוכבים שעליהם לרכוב על פי החוק וכן לדאוג להסברה נרחבת שתגיע לכלל חלקי האוכלוסייה. בנוסף צריכות הרשויות לקדם סלילת שבילי רכיבה רצופים ובטוחים עבור הרוכבים ובכך נוכל לצמצם את מספרי הנפגעים ולמנוע את הרוכב ההרוג הבא”.
במודיעין-מכבים-רעות נמצאו נתונים מעט יותר טובים מהממוצע רוב הקטגוריות שנבדקו, אך יחד עם זאת הם עדיין קשים ומטרידים, במיוחד לאור העובדה שאותם רוכבי אופניים הם בדרך כלל נערים וצעירים אשר כל פגיעה קלה עלולה לגרום לנזק משמעותי לטוח ארוך. ואלו הממצאים במודיעין-מכבים-רעות:
- 58% מהרוכבים לא חבשו קסדה
- 16% מהרוכבים רכבו על המדרכה
- 11% מהרוכבים הרכיבו נוסע נוסף
- 47% לא צייתו לרמזורים ולתמרורים
- 16% רכבו בהיסח דעת (עם הטלפון הנייד ביד, או עם אוזניה)