90 תלמידי י”א ו-י”ב מהעיר לא ישנו דקה, וניצלו את הזמן בכדי לתכנת ולכתוב סטארטאפים. הדבר נעשה במסגרת ה”פרימותון” השנתי, ה”האקתון” המיוחד של תיכון עירוני ב’ ע”ש יצחק רבין, שמשלב בשמו את שם נבחרת הרובוטיקה של בית הספר- “פרימו”. בזמן שהתלמידים עבדו, הם זכו לביקור של ראש העיר, חיים ביבס, אשר שמע מהם על רעיונותיהם וכיצד הם מתכוונים ליישם אותם.
השם “האקתון” (Hackathon) הוא שילוב של המילים Hack ו-Marathon. זהו מרתון תכנות שנמשך בין 24 שעות רצופות ל-48 שעות, במהלכו מתחרות קבוצות בבניית תוצר תכנותי מאפס, בהתאם לכמות הזמן הנתונה ולנושא. במהלך המרתון לומדים המשתתפים על עבודת צוות ועל אלתור, וכיצד להתמודד עם חוסר ודאות ולהפוך כל קושי להזדמנות להצלחה.
זו השנה השנייה בה נערך בתיכון “האקתון”. השנה הוא נמשך 24 שעות, ולקחו בו חלק תלמידי הנדסת תוכנה גם מתיכון עירוני ב’ וגם מישיבת בני עקיבא לפיד, בנוסף לתלמידי עירוני ב’ החברים בקבוצת הרובוטיקה של בית הספר. את ה”פרימותון” יזמה רכזת מגמת הנדסת תוכנה, רונית מרציאנו, ובמהלכו ליוו את התלמידים בהתנדבות אדר גרוף ואוראל אלימלך, מומחים לחדשנות. האירוע נוצר מתוך שאיפה להעניק לתלמידים התנסות בחוויה ייחודית, שתאפשר להם להתמודד ברמה הגבוהה ביותר עם מיומנויות בתחומים השונים: חברתיים, ערכיים ומקצועיים, ברמה הגבוהה ביותר.
התלמידים התחלקו לקבוצות, ובמהלך הלילה כתבו סטארט-אפים מההתחלה ועד הסוף, החל מתהליך האפיון וההכנה המלאה של האפליקציה בטלפון הניידים וכלה בהצגת התוצר ובשיווקו. ה”האקתון” הוקדש לפיתוח אפליקציות בנושא שילוב טכנולוגיה עם החברות שנעלמה, כלומר התלמידים הביאו את משחקי הילדות המוכרים מהעבר למאה ה-21. התלמידים פיתחו גרסה מיוחדת למשחקים במערכת ההפעלה אנדרואיד, וחלקם אף נעזרו במשקפי מציאות מדומה. בין המשחקים שיצרו התלמידים היו דג מלוח, תופסת, נחש מי, ארנבת שחורה ועוד. בדרך זו התלמידים אף פועלים למען הקהילה, ובכך מיישמים את אחד מערכי תחרות הרובוטיקה של ארגון FIRST. במהלך הלילה הסתובבו בין התלמידים “מנטורים” מיחידות המחשבים של חיל האוויר ומיחידת 8200, ובוגרים של המגמה משני בתי הספר, שבאו לעזור ולתמוך בתלמידים.
בזמן שהתלמידים עבדו על הסטארטאפים שלהם, ביקר ב”פרימותון” ראש העיר, חיים ביבס, אשר עבר בין הקבוצות ושמע מהתלמידים על הרעיונות שלהם. ביבס לא הסתפק רק בלשמוע על הרעיונות המקוריים, ואף התנסה בעצמו בכמה מן המשחקים, בעת שהיו בשלבי ביצוע ראשוניים.
בבוקר, בתום 24 השעות, הציגה כל קבוצה את המשחק שיצרה בפני פאנל שופטים שמורכב ממורים, מאנשי הייטק וצבא ומנציג מיזמות עסקית. על חלק מהפרויקטים כבר ישנה התעניינות מצד משקיעים, אשר מעוניינים לתרום כלכלית בכדי שהתלמידים ימשיכו לפתח את המשחקים שיזמו.