אומנות היא ראי אל הנפש, ובמוסדות החינוך במודיעין החליטו לקרב את האומנות אל ליבותיהם של התלמידים באמצעים שונים. בבית הספר חוט השני עשו זאת באמצעות תערוכת אומנות מודרנית וב”שבטי ישראל” דווקא באמצעות השתתפות בסדנת צבעים בהשראת תקופות קדומות.
במסגרת שיעורי אמנות בשכבות השונות בבית הספר חוט השני, וכחלק מלמידה שוטפת שנתית, מוצגת בימים אלו תערוכה ססגונית בשם “העץ באמנות”. הציורים צוירו ע”י תלמידי שכבות ג-ה. שכבה ג’ ציירה בסגנון הפוינטליזם, זרם אומנות של ציור בשיטת נקודות, שכבה ד’ ציירו בסגנון פוסט אימפרסיוניזם בהשראת האמן הידוע ואן גוך, ואילו שכבת ה ציירו בשיטת הקוביזם בהשראת האמנים ממציאי הזרם, פיקאסו ובראק.
לפני פתיחת התערוכה, עסקו התלמידים בתהליך למידה של חומר עיוני באמצעות למידה פרונטאלית ומצגות על כל סגנון אמנות בו התמקדו על פי החלוקה לכיתות. כמו כן, למדו התלמידים אודות התקופה בה צייר האמן וההשפעה שלה על יצירותיו והזרם באמנות הרלוונטיים לתקופתו.
אורלי פינקל, המורה לאמנות: “מדובר בתערוכה בה התלמידים מציגים ומביעים את עצמם ואת עבודתם. חשיפת היצירות המתבצעות בשעורי אמנות תורמת להעצמה”.
70 שנה למדינה – ומאות שנים אחורה
בבית הספר שבטי ישראל החליטו לציין את ט”ו בשבט בסימן 70 שנים להקמת המדינה באמצעות סדנה צבעונית וחגיגית לכבוד החג. בסדנה שעסקה בנושאים של “צבעים מן הטבע”, למדו התלמידים על צבעים בהשראת מקורות מן המקרא ומתקופות קדומות וכן שימוש בצמחיה ארצישראלית ובכך גם נערכה לתלמידים היכרות ולמידה סביב הנושא החוויתי.
כך למשל, למדו התלמידים על אופן השימוש שנעשה בצבעים בתקופות העתיקות, על הפקת צבעים מצמחים ארצישראליים כמו רימון והיביסקוס, על הפקת צבעים ממינרלים שונים כמו אבקת כחל ואפילו כיצד להפיק צבעים מבעלי חיים כדוגמת החלזונות והכנימות. התלמידים המסוקרנים ראו כיצד מדריכי הסדנה מייצרים את צבע התכלת וצבע השני ואיך צובעים בדים באמצעות תבלינים כמו פפריקה אדומה, כורכום צהוב וסלק אדום עז. בהמשך, הכינו התלמידים יחד עם המדריכים איפור פנים מצמחים שונים של קצח, שמיר ועוד והתלמידים אף התאפרו והופתעו לגלות כיצד מפיקים איפור מצמחים אלו. הסדנה הסתיימה בפעילותם של התלמידים שצבעו מפיות וחולצות באמצעות צבעי בדים בטכניקות מעניינות שיצרו תצוגה מרשימה של צבעים.