יש שתי נקודות חשובות שיש לקחת בחשבון כאשר נכנסים ל Small Talk עם איש עסקים מחו”ל.הפירוט במאמר שלפניכם.
רוב אנשי העסקים סבורים שכאשר הם נדרשים למבצע עסקה עם לקוח בחו”ל כדאי ומומלץ לשפר את האנגלית שלהם במצבים עסקיים שונים כמו השתתפות בישיבות, ניהול משא ומתן, העברת מצגת וכתיבת מיילים באנגלית. אבל האמת היא שחלקם הגדול יכול להתמודד יפה מאוד עם האנגלית בזמן שהם מדברים על המוצר שלהם, על החוזה שזה עתה מנהלים עליו מו”מ, על המכונה והציוד שיש למכור, לקנות, להתקין או לתקן, או על המייל המכיל את פרטי הלוגיסטיקה של המשלוח. כמובן שתמיד יש מקום לשיפור, לריענון ותרגול השפה , אבל רוב הפעמים הבעיה מתעוררת במקום אחר .
אם כן , היכן מתעוררת הבעיה ?
הבעיה מתעוררת כאשר אנו נאלצים לארח את הלקוח / ספק / השותף העסקי לארוחת צהריים או ערב, לפגוש אותו בלובי של המלון בו הוא מתאכסן למשקה אחד שניים, או להתלוות אליו בעת סיור במקומות התיירותיים בארץ (במידה ומדובר בביקורו הראשון בארץ הקודש).
יש שתי נקודות חשובות שיש לקחת בחשבון כאשר נכנסים ל Small Talk עם איש עסקים מחו”ל במצבים הללו :
נקודה ראשונה היא בחירת נושא השיחה
אם לא מכירים היטב את האדם, יש להתרחק מנושאים שיכולים להיחשב כרגישים או אישיים. שאלות לגבי דעותיו הפוליטיים למשל עלולים לעורר מחלוקת ועימות, דבר שיש להימנע ממנו בכל מחיר. למרות שבארץ יש תרבות פתוחה ודמוקרטית בה מתנהלים דיונים פוליטיים תוססים, יש להיזהר כשנוסעים למדינות כמו רוסיה או סין בהן פחות מקובל להביע עמדה פוליטית בצורה גלויה, במיוחד אם מדובר על ביקורת על השלטונות. במקומות כאלה מילה בזמן הלא נכון יכולה לסבך אותך קשות .
תישאר צמוד לנושאים ניטרליים כגון ספורט ותחביבים (מי לא מכיר את מסי ורונאלדו?), מזג האוויר, תיירות, נסיעות בעולם ונופש, תרבות (ספרות, מוזיקה מכל הסוגים, ואומנות) וכו’.
ברור מאליו שצריך לבוא עם כמה סיפורים מתובלים בהומור מניסיונך האישי. יש לתרגל את הסיפור לפני המפגש כדי שיזרמו. אין מצב מביך יותר מאדם שמסבך את עצמו בסיפור שמסופר בצורה גרועה ובכך מאבד את כל ערכו ואת המאזין בדרך. ניתן גם לקחת קורס באנגלית עסקית, אשר שם דגש על נושא זה ומתרגל את משתתפיו באיתור אירועים אישיים והפיכתם לסיפור מעניין .
נקודה שניה היא יכולת ההקשבה
אנחנו הישראלים טובים מאוד בלדבר . ב-Small Talk מול גורם עסקי מחו”ל אנחנו הרבה פחות טובים בלהקשיב לצד השני וזה חיסרון ענק. אנחנו לא יודעים להגיב בצורה נכונה לאיש המספר את הסיפור, שמייחל לשמוע פידבק בזמן שהוא מתקדם בעלילה. “נו?” ממש לא נחשב לתגובה עניינית או רצויה, והשותף העסקי שלך ירגיש שאתה מנסה לזרז אותו כדי לסיים – תכונה ישראלית אופיינית.
על כן, יש חשיבות גדולה לדעת כיצד לאותת לאיש עסקים אתו אתה מנסה לרקום יחסים עסקיים שאתה מתרשם לטובה מהנקודות החיוביות בסיפורו, כמה אתה משתתף בצערו בדברים שלא הצליחו לו, ובקיצור לדעת להתבטא בכל מצב, חיובי, שלילי או ניטראלי, בעת אירוע חברתי כגון ארוחה עסקית. מאחר ואנשים בכל העולם אוהבים לעשות עסקים עם אנשים שנעים לעבוד איתם ולהיות בסביבתם, אין לזלזל כלל ובכלל בשיפור ה-Small Talk שלך.
** הכותב הינו מרצה הבית במסגרת קורס אנגלית עסקית של המכללה העסקית של לשכת המסחר ת”א ומחבר הספר How to Manage in English