עבודה בחינוך מאפשרת לכם להיות חלק מאותם יחידי סגולה שמהווים השראה לדור הבא. נראה כי האמירה הידועה (בתרגום חופשי מאנגלית), ׳צריך כפר כדי לגדל ילד׳. מתאימה מאוד למאפיינים של הקהילה הדתית שלנו, שממשיכה באופן מסורתי לשמור על גבולות ברורים של ׳הכפר׳, לשמור על מסורת האחריות ההדדית, ולשמור על אווירה שבה הילדים יכולים לחוות ולצמוח בסביבה אמונית בטוחה ובריאה.
לימודי חינוך במגזר שלנו בהחלט גורסים כי העתיד של כל ילד הוא העתיד של הקהילה שלנו. הילדים האלה הם המנהיגים העתידיים שלנו. הם אלה שיוכלו בהמשך הדרך לעורר השראה עם חזון. וכל זה מתחיל לפני שהם בני חמש. רוב הילדים מתחילים את חייהם עם הפלא הילדי הזה, אלא שככול שהם מתבגרים התקווה והיצירתיות מתחילות טיפ טיפה להתכווץ עוד ועוד.
בואו לשבור תהליך זה…
לפעמים, כל מה שהילד צריך זו הזדמנות. לעתים, ילדים פשוט צריכים מישהו שיעניק להם השראה. וזה בהחלט יכול להיות אתם, שבחרתם בלימודי חינוך.
׳להיות אדם מצליח׳, זה משהו שנתון במחלוקת ומגיע בכול מיני צורות וגדלים, אבל יש דבר אחד שרוב האנשים יכולים להסכים עליו: זה כולל תחושה של סיפוק ובטחון. אחת הדרכים להציע ביטחון זה היא על ידי פתיחת כמה שיותר דלתות להזדמנויות לרכוש מיומנויות וכישורי חיים יקרי ערך.
איך יוכל לעשות זאת הדור הבא? בעוד שמגמות באות והולכות, והכלכלה יכולה להשתנות, יש כמה מיומנויות שכל ילד יזדקק להן כדי להתקדם.
- התמקדות ושליטה עצמית
ילדים משגשגים בחיים שמאופיינים בלוח זמנים, הרגלים ושגרה, אשר יוצרים תחושת ביטחון ומסייעים לילדים ללמוד שליטה עצמית ומיקוד. כמורים, תוכלו להנהיג סדר יום ברור בכיתה, לשוחח עם הילדים על הצפוי להם במהלך היום, ולארגן את הכיתה כך שכל ילד ידע היכן נמצא כל דבר.
בנוסף, גם כך אנחנו חיים בעולם רועש ומלא הסחות דעת, כך שפעילויות שקטות כמו קריאת ספר, הנאה מפעילות חושית או השלמת פאזל, יכולות להיות הפוגה נחמדה ביום הלימודים שתעזור לילדים להאט את הקצב ולהגביר את המיקוד.
- התבוננות מנקודת מבטו של האחר
לרוב הילדים, הסתכלות על דברים מתוך נקודת מבטו של אחר, אינה באה באופן טבעי, אבל ניתן לפתח מיומנות זו. כמורים ומחנכים, תוכלו לדון ברגשות ובמניעים, למשל של דמויות בספר שהילדים קוראים בכיתה. מדי פעם אפשר לשוחח גם על איך אחרים מרגישים, למשל ״ יואב היה ממש עצוב כשלא שיתפתם אותו בהפסקה, מה לדעתכם אנחנו יכולים לעשות כדי לגרום לו להרגיש טוב יותר?״.
- תקשורת
כדי שילדים יוכלו לבנות מיומנויות חברתיות-רגשיות בריאות, כולל יכולת להבן אחרים ולתקשר איתם, הם זקוקים לאינטראקציות אישיות יומיומיות ולמגע. בעוד שכל ילד עשוי לפתח מיומנויות אלה בקצב שונה, הוא אמור ללמוד כיצד ׳לקרוא׳ רמזים חברתיים וכיצד להקשיב.
ילדים אמורים לשקול מה הם רוצים לספר, מה הם רוצים להעביר לאחרים, ומה תהיה הדרך היעילה ביותר לעשות זאת. עצם השיחה עם מבוגר (מורה) מתעניין, יכולה לעזור לילדים לבנות את המיומנויות האלה. לכן, חשוב להקדיש זמן בכיתה להקשבה ולתגובה הולמת, ללא הסחות דעת.
- יצירת קשרים
יש מומחים הטוענים כי למידה אמתית יכולה להתרחש כאשר אנחנו רואים קשרים ודפוסים בין דברים שלכאורה נראים שונים. ככול שהאדם יוצר יותר קשרים, כך הוא מצליח ליצור יותר הגיון ומשמעות לעולם. ילדים צעירים מתחילים לראות קשרים ודפוסים כשהם ממיינים, למשל כפתורים, צעצועים או כלי בית. פעולות פשוטות כמו בחירת הצבע המתאים לציור, עוזרות לילד לבנות קשרים. חשוב גם להצביע על קשרים יותר מופשטים בחיים. למשל, כשקוראים סיפור בכיתה, אפשר להגיד ׳הסיפור הזה מזכיר לי שניקינו את חצר בית הספר׳.
- חשיבה ביקורתית
אנחנו חיים בעולם מורכב בו מבוגרים נדרשים מדי יום ביומו לנתח מידע ולקבל החלטות על המון דברים שונים. משחק, הוא אחת הדרכים הנהדרות לבניית חשיבה ביקורתית. משחקי ׳כאילו׳ במהלך השיעור יכולים להשתמש בבחירת תפקידים (למשל, משחק כאילו הילדים הם דמויות בסיפור), בבניית תפאורה או במשחק בחוץ (אפילו מחבואים). המשחק מאפשר לילדים לגבש השערות, לקחת סיכונים, לנסות ליישם את הרעיונות שלהם, לשגות ולטעות ולמצוא פתרונות – כל המרכיבים האלה חיוניים מאוד לבניית חשיבה ביקורתית.
- נטילת אתגרים
אחת התכונות החשובות ביותר שילדים יכולים לפתח בחיים הוא החוסן – היכולת להתמודד עם אתגרים, להתאושש מכישלון ולהמשיך לנסות. ילדים לומדים לקחת על עצמם אתגרים כאשר הסביבה לא מגבילה אותם וכאשר היא גורמת להם להרגיש בטוחים.
כמורים, חשוב לעודד את התלמידים לנסות דברים חדשים, בין אם חשיבתיים, רגשיים או פיזיים, ולאפשר להם גם להצליח וגם להיכשל ולהתאושש מהכישלון.