אחת הקושיות שעלו השנה לשולחן הסדר הייתה קושיית העישון.
ציבור המעשנים נוהג "להנות" במהלך החג מעישון בימי קודש בבחינת "מים גנובים ימתקו".
בחג האחרון עלה לדיון בתקשורת לראשונה נושא איסור העישון לאור העובדה שחלק מהפוסקים רואים בדבק שמאגד את הסיגריות חמץ.
קצת סדר בעניינים:
אליבא דכל הפוסקים העישון ככלל אסור במהלך כל השנה כולל סיגרים, סיגריות ואפילו נרגילות.
האיסור מתבסס על דברי הרמב"ם "הואיל והיות הגוף בריא ושלם מדרכי השם הוא, שהרי אי אפשר שיבין או ידע דבר מידיעת הבורא והוא חולה, לפיכך צריך להרחיק אדם עצמו מדברים המאבדין את הגוף, ולהנהיג עצמו בדברים המברין והמחלימים".
בשנים האחרונות לאחר שהוכח הקשר בין עישון פאסיבי לנזק בריאותי לסובבים את המעשן, הוחמר האיסור עוד יותר וראשי הישיבות הליטאיות אף יצאו בפסק הלכה חמור לתלמידיהם האוסר על עישון בבתי המדרש.
שני מקרים הופיעו בסמיכות לפסק ההלכה של הרבנים בפסח האחרון .
הראשון שביניהם הייתה פטירתו של "זקן המקובלים" ו"סמל המעשנים" המקובל הרב כדורי זצ"ל שעישן "נובלס" עד גיל 106, כשהמקרה השני הינו התפתחות עולם השות"ים האינטרנטים שהעלה לכותרות את חשש החמץ בסיגריות.
בסיום חג הפסח נותרו מעשני העדות השונות חלוקים.
הרב עובדיה יוסף שליט"א גדול הפוסקים הספרדים פסק בהלכה יומית כי אין מקום לחשש חמץ בסיגריות כי אם היה חמץ היה נפסל כבר לפני החג (הרב הוסיף כי שומר נפשו ירחק מסיגריות כל השנה).
בניגוד אליו פסק הרב אלישיב שליט"א הפוסק הליטאי העיקרי שבמקרים שונים הבהיר כי יש מקום לחשש חמץ מעישון סיגריות בחג הפסח.
את הפתרון למחלוקת ניתן למצוא במגוון שיטות לגמילה מעישון שתפתור למעשנים את כלל המחלוקות ההלכתיות.