בוודאי תהיתם לא פעם במה עוסקים חתני התנ”ך העולמי וסגניהם, מספר שנים לאחר שזכו לתהילת עולם בזכות בקיאותם המופלאה בספר הספרים. מאיר בן דרור מהיישוב חשמונאים הוא דוגמה מצוינת לכך שבקיאות בתנ”ך ומוזיקה הולכות יד ביד גם לאורך שנים. בן דרור נושא בתואר המחייב “סגן ראשון של חתן חידון התנ”ך העולמי לשנת תשס”ב”, וכיום במקביל לעיסוקו בהדרכת מתמודדים בחידון התנ”ך, הוא מפתח קריירה מוסיקלית מרשימה שנמצאת רק בתחילת דרכה.
לקראת השתתפותו של מאיר בן דרור במופע הקרוב של מועדון הזמר המודיעיני ‘עונות השנה’, שיתקיים במוצ”ש הקרוב, ט”ו באדר א’ 15.2, בשעה 20:00, בבית ויצו מודיעין, מדבר בן דרור על ימי התהילה שלו בגיל 17 כסגן חתן חידון התנ”ך העולמי שבעקבותיה חיזרו אחריו נערות דתיות רבות, על שירותו הצבאי שבמהלכו לא יצא הביתה במשך מספר שיא של 113 שבתות, וכמובן על אהבתו הגדולה למוסיקה שהחלה מהאזנה לשירי פופ חסידי וכיום כוללת השתתפות קבועה במופעי “הטיש הגדול” עם משה להב.
במופע של מועדון הזמר ‘עונות השנה’, שהפעם יוקדש לשירי אהבה עבריים, ישתתפו, מלבד מאיר בן דרור, הזמר הוותיק חיים ברליאה; המעבד המוסיקלי והקלידן יובל טרגר; מקהלת ‘תַו התֶפֶר’ עם המנצחת יעל גרמן שבקיץ האחרון זכתה במקום השני בתחרות מקהלות בברטיסלבהוהוציאה שלושה דיסקים; הזמר אלון טאוב, תושב דולב שבאזור מודיעין שזכה להצלחה רבה בעקבות השתתפותו בתוכנית “הכוכב הבא”; הזמרת המנוסה תמר אדריאן מהיישוב חשמונאים; והזמרת הצעירה ספיר אלמגור. במופע משתתפים גם הגיטריסט עופר שפיצר, החבר עם יובל טרגר בהרכב הרוק “עשרים וארבע 6” והבסיסט בן ארגמן.עד כה רשמו המופעים הצלחה רבה, ובמופע האחרון שנערך בבית ויצו מודיעין לפני כחודש היה אולם האירועים מלא עד אפס מקום.
להוריד את הקילומטראז’
מאיר בן דרור, בן 29, עבר עם משפחתו מירושלים לחשמונאים כשהיה כבן 14. בן דרור נזכר כי המעבר לחשמונאים היה פופולארי בעיקר בקרב יהודים אמריקאים שרצו להפחית את הקילומטראז’ של הרכב המשפחתי בנסיעות לעבודה באזור המרכז. “המעבר מירושלים לחשמונאים גדע אצלי הרבה אהבות. הייתי רגיל לעיר הקודש ולמרחבים הפתוחים שלה, וזה אולי בשל העובדה שהמשפחה שלי היא דור תשיעי בירושלים”.
האהבה של בן דרור למוסיקה החלה עוד בילדותו, כאשר היה מאזין במשך שעות רבות לקלטות ולדיסקים של מוסיקת פופ חסידי שהוריו קנו: פרחי מיאמי, מרדכי בן דוד ואברהם פריד. “כבר בגיל שבע הייתי מאזין בדריכות למצעדי הפזמונים של רשת ג’ ושל תחנות אחרות. הייתי מכניס קלטת לרדיו טייפ הישן ומקליט שירים שאהבתי. אני גם זוכר שבגיל חמש או שש הייתי מסתגר בחדר ומקליט עם קלטות ריקות את עצמי שר וממציא מילים ומנגינה משלי. אין לי הקלטות מתועדות כאלה, אבל יש עוד תקווה למצוא קלטת כזאת”.
ההאזנה למוסיקה החסידית השתלמה לבן דרור כאשר לקראת הגיוס לצה”ל, היה עולה לשידור במצעדי מוסיקה חסידית ששודרו בערוץ 7 ברדיו, והוא היה מזהה בקלות לאחר השמעה של שלוש שניות בלבד את נעימת הפתיחה של שירים חסידיים.
מתמודד עם נח”ת
הניסיון המוסיקלי הראשון של בן דרור דווקא הותיר בו טראומה קטנה. זה קרה בגיל שש, כאשר הוריו ניסו להושיב אותו לנגן בפסנתר של השכן שהיה מנגן מוסיקה קלאסית, “אבל לא כל כך התחברתי לזה. בגיל שמונה הוריי ניסו שוב. בגיל 12 ישבתי באוטובוס ליד מורה לפסנתר, שהשאירה לי את מספר הטלפון שלה, אבל אז לא חזרתי אליה”. בגיל 13 בן דרור התלהב מהופעה של מקהלת פרחי ירושלים בפסטיבל הכליזמרים בצפת, ואף רצה להיבחן ללהקה, “אבל ההורים שלי אמרו שעוד מעט יתחלף לי הקול שלי ושאני צריך להשקיע בלימודים”.
במהלך כל השנים הקשר המוזיקלי היחיד שהיה לבן דרור היה הכישרון הווקאלי שפיתח לקרוא בתורה בבית הכנסת הקבוע של משפחתו.
בשנת 2002, כאשר היה בן 17, זכה בן דרור במקום השני בחידון התנ”ך העולמי תשס”ב, הפרש של ארבע נקודות בלבד מהמקום הראשון, ומאז חייו קיבלו תפנית משמעותית. “עצם ההגעה למעמד הזה, כשהייתי רק חדש בתחום. כשהייתי יוצא לרחוב, ילדות בנות 12 ביקשו ממני חתימות. מבחינה חברתית,נערות דתיות רצו לצאת איתי, וגם התחברתי לארגון נוער חובב תנ”ך. בעקבות ההישג בחידון התנ”ך וההערכה הרבה שקיבלתי, התברגתי כאחד המדריכים הראשיים מטעם נח”ת – נוער חובב תנ”ך” וגם פתח לי אפשרות לשמש מדריך במחנה תנ”ך”.
בשנים האחרונות משמש בן דרור מורה לא פורמלי לקראת חידון התנ”ך, והשנה הוא מלמד בישיבה התיכונית נר תמיד בחשמונאים,ומעודד תלמידי כיתות ז’ לשנן ולשלוף מזיכרונם פרטים רבים הקשורים לספר הספרים.
113 שבתות בבה”ד 1
בצה”ל שירת בן דרור בבה”ד 1 כרכז תרבות יהודית, והוא כתב במהלך שירותו חוברת הדרכה שנקראה: “ציר ניווט בהנהגה יהודית”, שפורסמו בה דיונים שונים בנוגע למנהיגים חשובים ביהדות ולתכונות הקצין שנגזרות מהם. כך למשל, כתב בן דרור על גדעון הנביא וכיצד הצליח להתגבר על תחושת הפחד שלו מלבצע את שליחותו האלוהית. “הייתי מעביר הסברה ולימוד ליחידות של הכשרת קצונה בהתאם למשימות שהצוערים קיבלו”.
דבר נוסף שהוא הצטיין בו היה ‘לסגור שבתות’ בבסיס. “השיא שלי עומד על 113 שבתות שנשארתי בבה”ד 1 במהלך השירות הצבאי. ביוזמת הרב של בה”ד 1 החלטנו להזמין מדי שבת מרצה אורח, שיעביר שיחות וינחה דיונים. נשארתי בבסיס בשבתות כי ראיתי שבזכות הנוכחות שלי העסק מצליח לתקתק מכל הבחינות. הייתי מתוגמל בהמשך ויצאתי הביתה באמצע השבוע. עשיתי כמעט כל מה שרציתי בשירות הצבאי, וגם התדמית של המקום שאני נמצא בו צברה תאוצה גדולה. עובדה שממשיכיי עשו עבודה מבורכת, וגם שמעתי שהשיא שלי בצבירת שבתות כמעט נשבר”.
בזכות הצטיינותו קיבל בן דרור שבע תעודות הצטיינות, היה המצטיין של מפקדת זרועות היבשה, קיבל תעודות הצטיינות מטעם הרב הראשי לצה”ל וגם משני מפקדי בה”ד 1, ואף היה מועמד לקבלת פרס החייל המצטיין של הבסיס מטעם נשיא המדינה בטקס השנתי שנערך ביום העצמאות. הוא גם קיבל תעודת הוקרה מבה”ד 1 עבור 100 שבתות שבהן שהה בבסיס. הוא חתם על טופס ויתור לישיבת ההסדר ושירת שנה נוספת בצבא.
בית ספר למוסיקה
המוסיקה תפסה חלק נכבד בחייו של בן דרור רק לפני שלוש וחצי שנים. “קראתי מודעה באחד מעלוני השבת שדיווחה על פתיחת בית ספר למוסיקה בשם ‘מזמור’ בגבעת וושינגטון. הלכתי עם חבר שלי גיטריסט ועברתי את האודישן”. כך למעשה, הוא החל לעסוק במוסיקה באופן מקצועי בבית הספר מזמור, שבו מלמדים מורים מקצועיים כמו: אפרים שמיר מלהקת כוורת, מיקה קרני שמלמדת פיתוח קול, אהרון רזאל שלימד הלחנה, וחמי רודנר מלהקת ‘איפה הילד’ שמדריך הרכבים, מלמד את תולדות הרוק’נרול ואף הבטיח לבן דרור שכבר השנה הוא יפיק עבורו את הסינגל הראשון שלו.
לפני שנתיים פגש בן דרור את המוסיקאי יוני רכטר, שהעביר כיתת אומן בבית הספר מזמור. בן דרור: “אני הכרתי אז את יוני רכטר כשם אנונימי מלהקת כוורת, ונחשפתי לראשונה למוסיקה שלו. מאז הוא השפיע עליי מאוד מבחינה מוסיקלית ואני מכבד אותו גם כבנאדם. הוא פתח לי דלת לחדרים שננעלו אצלי בראש כבר מזמן”. במקביל, נחשף בן דרור למוסיקאים בכירים נוספים כמו: שלמה גרוניך, שם טוב לוי ומתי כספי, והפך למעריץ גדול של כוורת בכלל ושל כל אחד מחברי הלהקה בפרט. הוא לא ויתר על אף אחת משתי הופעות האיחוד של הלהקה שנערכו השנה. בן דרור: “הפכתי לנער רוק’נרול שמתחקה אחר דמויות האב שלו, ולאחרונה בעקבות השיעורים של חמי רודנר אני מזדהה גם עם חברי הביטלס, בוב מארלי וכל הזמן אני נמצא בתהליך של חשיפה. עד לפני שנתיים התקליטייה שלי היתה חסידית בעיקר, אבל היום התקליטייה שלי מכילה מאות דיסקים וקלטות של להקות ושלישיות ישראליות כמו: תיסלם, כוורת, וגם זמרים ישראליים כמו אריק איינשטיין.
מבתי האבות לטיש הגדול
בשלוש השנים האחרונות מופיע בן דרור באופן אינטנסיבי עם מופע ייחודי של גרסאות כיסוי לשירים עבריים ידועים בבתי אבות, במינהלים קהילתיים ובמתנ”סים בירושלים. הילד, שסירב בתוקף לנגן על פסנתר והלחין לחנים משלו כבר בגיל 13 מבלי להכיר אף תו, כבר מזהה את התווים ואף כותב בעצמו אקורדים לשירים שהוא מבצע בהופעה. לפני שנתיים החל ללמוד נוסח תפילה במכון לחזנות בירושלים, בתמורה להשתתפותו במקהלת הזמר שמפעיל המורה.
לפני כשנה החל בן דרור להתחבר למופעים של ‘הטיש הגדול’ שמקיים משה להב ברחבי הארץ, ובמהלכם להב קורא לו לעלות לבמה עם חולצה שחורה של כוורת, ויחד הם מבצעים מחרוזת של שירי כוורת. “עד כה כבר עליתי לבמה בעשרה מופעים, ואני נחשב לדמות המקפיצה בהופעה עם שירי כוורת”.
בן דרור, מה התוכניות שלך בתחום המוסיקה?
“בסך הכל, אני שמח בחלקי וחושב שנעשה עימי מזל גדול מאוד ואפילו חסד מלמעלה שאכנס בצורה כזאת לעולם המוסיקה. אני שואף שיהיה לי רפרטואר מגוון – קאברים לשירים מוכרים וביצוע חומרים מקוריים משלי. בשנה הקרובה אני מתכוון להריץ מופע עם חומר מקורי משלי, קאברים לשירים מוכרים וערבי זמר עברי. במופעים שלי אני מארח זמרים אורחים, ובכלל, אני זמר של קהל, שפורח כשהקהל מגיע לשמוע אותי ועם ההרכב שאיתי”.
מועדון הזמר ‘עונות השנה’ הוקם לאחרונה על ידי הזמר חיים ברליאה והמוזיקאי יובל טרגר, ובמופעים של ‘עונות השנה’ מתארחים זמרים, זמרות וחבורות זמר מאזור מודיעין, שכאמור אחד מהם הוא טאוב. שיתוף הפעולה המוזיקלי בין חיים ברליאה, תושב היישוב לפיד, לבין המוזיקאי המחונן יובל טרגר, תושב מודיעין החבר בהרכבים “עשרים וארבע 6″ ו”פאזל”, החל כבר בשנה החולפת בהקלטת אלבומו השני של ברליאה. האלבום השני של ברליאה, הכולל עשרה שירים שכתב והלחין ברליאה, בהפקתם המוזיקלית של תמיר קליסקי (מלהקת אתניקס) ושותפו אהרון קמיאגרוב, הוקלט באולפני התנין בתל אביב, והשתתפו בהקלטות הגיטריסט הנודע אבי סינגולדה והסקסופוניסט ניצן עין הבר, שבדרך קבע מופיעים ומקליטים עם שלמה ארצי. אלבום הבכורה של ברליאה – “מיד אחרי המלחמה” הוקלט בשנת 2011 בהפקתו המוזיקלית של המוזיקאי ראובן חיון.